zondag, maart 11, 2007

Boeken om van te houden (1)

De laatste week heb ik me ondergedompeld in de wereld van Adrian Mayfield gecreëerd door Floortje Zwigtman.
Ik leefde naast Oscar Wilde en leerde de liefde van mijn leven kennen nadat ik enkele maanden mijn lichaam verkocht had voor twee pond.
"Schijnbewegingen" is een boek vol Kunstzinnige woorden aaneengeregen door de Poëzie. Je verliest jezelf in de personages en waant je in het Londen van 1894. Je zwerft door straten gevuld met aardappelschillen, vieze geuren en louche personen. Je geniet van theathervoorstellingen vanuit het schellinkje en even lijkt het alsof Oscar Wilde bij jou aan tafel zit.
Adrian Mayfield, het hoofdpersonage, ontdekt het Leven, de Kunst en Zichzelf.

Nadat hij ontslagen wordt als hulpje in een kledingszaak zoekt hij Augustus Trops op, een kleurrijk heerschap die hij ontmoette bij het aanmeten van een groen maatpak en die hem daarbij een uiterst oneervol voorstel deed. Maar met geen penny op zak is Adie vlugger geneigd zijn ware Ik te erkennen. Al vlug maakt hij kennis met "De Purperen Hofhouding", een cirkel van vrienden rond Oscar Wilde, en voelt hij er zich al gauw thuis. Via een omweg (een bestaan als luxehoer en een te verwaarlozen crush op Bosie, de boytoy van Oscar) ontdekt Adrian de Ware Liefde en vindt hij een goeie vriend in Trops. Met die ontdekking eindigt het eerste boek van De Groen Bloem trilogie.


"Tegenspel", begint in een verliefde roes maar die verandert al gauw in het door Adie vaak omschreven "o...Hell" gevoel. Als lezer kan je enkel toekijken terwijl elk personage zich in Het Onheil en Ontkenning stort. Na de Romantiek volgt het Verval.
Het tweede boek concentreert zich op de rechtzaak tussen Oscar Wilde en de markies van Queensberry. Die laatste de vader van Bosie en hij is het meer dan beu dat meneer Wilde zijn zoon corrumpeert met sodomie.
Ons hoofdpersonage ontdekt dat de Liefde niet altijd even roze is en zijn lief al helemaal niet. Vincent heeft de grootste moeite met

*spoiler!!!*


zijn aardse verlangens en categoriseert die al gauw onder de noemer Zonde en weigert Adrian nog te zien. Met leugens en halve waarheden worstelt Adie zich terug in het leven van Vince en stemt hij zelfs toe om een dokter te zien om te genezen van zijn deviante afwijkingen. Net als de twee lovers zich lijken te herenigen slaat het Noodlot (en Adies verleden) toe waardoor elke band tussen Vincent en Adrian uitgesloten is. Gebroken en met een wraakgevoel gericht op de verkeerde persoon sluit het tweede deel af.


"Schijnbewegingen" won in 2006 de Gouden Uil en de Gouden Zoen en "Tegenspel" is met dezelfde passie en kunde geschreven. Het spreekt vanzelf dat ik gigantisch uitkijk naar het derde deel van deze spannende historische trilogie.

Labels:

1 reacties:

Op 9:08 a.m. , Anonymous Anoniem zei...

Nou, als review kan dit wel tellen. Ondertussen ben ik bezig in de novelle 'Kersenbloed', een spin-off over Vincents jeugd in de kostschool. Het is een beetje Harry Potter-mysterieus. Maar natuurlijk kijk ik ook uit naar deel 3, Adrains wraak.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage