maandag, januari 09, 2006

Eur-o-vi-sion!

Na een spetterend verrassingsfeestje op zaterdag voor het Liefje in ware Eurosongstijl was het gisteren tijd aan het echte werk. Iemand vinden om ons land te vertegenwoordigen in Athene. En laat ons eerlijk zijn: niemand van deze kandidaten zal daar potten gaan breken. De hele show was praktisch één grote plaspauze. Gelukkig zorgden Ella en Dorien voor wat animo, anders was ik zeker in slaap gevallen.
Maar laat ik bij het begin beginnen:

Na drie seconden besef ik dat ik wel degelijk zit te kijken naar de preselectie en dat die helaas niet spetterend en vernieuwend zal zijn, maar gewoon overroepen.

Brahim mag als eerste op het podium stappen nadat zijn 60+ "hip hop homies" hem de lucht in prezen in het voorfilmpje.
In ware Chris D. Morton stijl gaat het lied van Brahim over zinloos geweld. Help.
En ik moet -helaas- André Vermeulen gelijk geven: de intro is saai.
Brahim draagt een wit oversized trainingspakje met een P op. En ja hoor samen met zijn Franse vrienden vormt hij P.O.W.E.R. op het podium. De witte kleren met de Gothische letters doen mij aan "White power" denken en dat kan de bedoeling niet zijn.

Verder heeft de jury happy pills geslikt en zie ik David Davidse in het publiek. Whiii!!

Swat op naar de volgende kweler. Julio Eglisias 500 alias Jeason kwam terug naar België om zijn muziekcarrière verder uit te bouwen. Want België is hét centrum van de muziek meneer Jeason. Uhu!
Dame amor, dame vida is een liedje dat je al aan het vergeten bent terwijl Julio nog staat te kwelen. Next!

Het is duidelijk dat dit geen spetterende show wordt dus vraag ik aan de Eurosongkenner een aantal quotes.

Nummer drie die zich mag gaan schamen op het podium is Sonny O'Brien. Ze mag van Bart Peeters haar vorige hit zingen en even denk ik dat we eens iets goed gaan horen. Helaas, helaas, driewerf helaas. Sonny kiest met "I'll be there for you" voor een balade. Het lied heeft een saaie opbouw en boeit totaal niet. Ik hoor zelfs hier en daar een valse noot.
"Geef mij een emmer, ik moet overgeven", zei Marcel en even dacht ik dat hij uit zijn coma ontwaakte en opnieuw zijn snedige zelve zou zijn. Tot hij teruggreep naar:" mooi refrein, ik hou er van". Bah.
Quote v/d Pigi: Ballads worden tweede als het een heel goeie is. En als je tet'n hebt.

Nummer vier zijn een bende brandweervrijwilligers die zich FANTOOM noemen.
quote v/d Pigi: Die scheren zich nog niet eens!
Met hun Nederlandstalige lied "Hier sta ik" willen ze jury en het publiek charmeren. En wat doen ze in in het midden van hun nummer? Op olievatten trommelen. Sweeties been there done that! Vorig jaar had 90% van Europa zijn afvaltonnen meegebracht.
Marcel kreeg er zelfs fantoompijn van, want het was helemaal geen liedje. Aï.

Over naar een goeie ouwe bekende: Vanessa Chinitor.
quote v/d Pigi: z'is verdikt, z'eeft tet'n.
U ziet wij kenners letten op de juiste dingen! :-)
"Beyond you" gaat over uit de kalkoen breken volgens Vanessa terwijl ze een special act belooft.
De act bestaat uit twee hot-dogs die uit hun broodje willen kruipen en twee mensen die gevangen zitten in een bal met maar drie minuten lucht in.
Quote v/d Pigi: België ligt vanaf nu in Oost-Europa.
Verder ben ik het met Yasmine eens: de uitspraak en de correctheid van het Engels kon beter.
Like the wind van mijn scherm aub!!

Kandidaat 6 is de groep Zenna. Ze benadrukken het spirituele en het feit dat toeval niet bestaat. Als ze dan nog eens beginnen dat ze "someone's calling (from heaven)" brengen voor hun overleden vaders vrees ik het allerergste.
Maar als Magnolia begint te zingen pakt ze mij. Vooral meerstemmig vind ik het een goed nummer. Mocht de rest van Europa kiezen voor wat up-tempo dan zou dit zeker niet misstaan op het festival. Maar als rustig nummer tussen dertig andere rustige nummers verdrinkt het in de massa.
Qua jury commentaar ga ik dan weer met Johny Logan mee: goeie sfeer, maar ik zou er meer orkest opsteken en de muziek wat meer laten aanzwellen.
Ja zelfs mijn quoter is er stil van geworden.

Op naar de winnaar van deze aflevering voordat ze de eerste noot uit haar strot geduwd heeft: Katerine.
In haar laatste video was het haar idee om een madam een tong te draaien, ze heeft een kleed aan waar hemelslange benen uitsteken... Seks, seks, seks en dat verkoopt!
Maar goed Katerine begint aan haar moves en... de onzekerheid straalt er van af.
"Watch me move" zou net als Katerine's imago seks moeten uitstralen, maar door haar onzekerheid zie ik alleen een klein angstig meisje dat bang is van het licht van de spots. Je bent een ster: gedraag je ernaar. Een beetje arrogantie aub!!!

Swat na zeven slechte kandidaten hoor ik dat er drie door gaan naar de halve finale. Drie??? Ik moet er drie kiezen??? Oh help. En als ik terug kijk naar de notities die ik tijdens de show nam dan moet ik toegeven dat ik Brahim iets te hard heb aangepakt. Maar dat zal dan wel zijn omdat ik dan nog verwachtingen had.
Ik leg me neer bij het feit dat België alweer in de halve finale zal blijven steken. Ergens helemaal in de onderste regionen en geef mijn punten als volgt:

1. Vanessa Chinitor
2. Jeason
3. Sonny O'Brien
4. FANTOOM
5. Brahim
7. Zenna
9. Katerine

Tot volgende week en:

ELLA&DORIEN 4 ESC 'O6!!!

6 reacties:

Op 1:55 p.m. , Anonymous Anoniem zei...

ik weet niet of ik het nog aan kan, liefje...

 
Op 7:05 p.m. , Anonymous Anoniem zei...

What a load of old shit it was indeed.

I’ve got more attitude than that Katerine and poor old Vanessa should take lessons English from your wildebeest! Was Zenna really from the yet unknown planet Zenotica? And jeezes, that Jeason had a pretty face, shame his attitude made him so ugly.

Really, the stars of the evening were those Leyers sisters.
I laughed my ass off when one of the girls waved with her hand before Vanessa’s eyes, on which the other replied: “Da’s die blinde nie!”

 
Op 9:19 p.m. , Blogger DVLMN zei...

it's all bollocks!
ik wil die van israel met die open rug. Allé, haar kleed hé. She makes me move.
Katerine mag altijd bijles volgen in arrogantie bij nonkel duvelman op schoot ...

 
Op 10:17 p.m. , Blogger Weetniet zei...

MMMM don't we all want her... ;-)

En ik ben zeker dat Katerine daar wel voor te vinden is. Iets voor de volgende video misschien?

 
Op 11:09 a.m. , Blogger Occie17th zei...

Zenna!, Zenna!, Zenna!...

Mooie review!

Zaterdag rond 18h30-19h00 't Onzes?

Ella en Dorien, grappig idd...

 
Op 5:23 p.m. , Blogger DVLMN zei...

Katerine en ik in een video samen? Boja, maar 'k wil graag toch serieus repeteren ook hoor. En voor de foto's kom ik bij jou langs ;)

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage